Kirjailijanblogi

— Tieto on pääomaa

Seitsemän asuntoa ja kolme paimenta — Kertomuksia mystisistä kokemuksista

Millaisia mystiset kokemukset ovat ja voiko sellaisia kokea vielä nykyäänkin?

Teoksessa Seitsemän asuntoa ja kolme paimenta kerrotaan muun muassa katolisten mystikkojen kuten Avilan Teresan ja Ignatius de Loyolan elämästä ja hengellisistä kokemuksista.

Kirjassa käsitellään myös islamin mystikoita, neitsyt Marian ilmestymisestä Portugalin Fatimassa, kuolemanrajakokemuksia ja kontemplaatiota sekä zen-meditaatiota.

Mystiikan maailman moniulotteisuus ja universaalius

Elina Grönlundin teos tuo selkeästi esiin mystiikan maailman moniulotteisuuden ja sen myös mahdollisesti universaalin lähteen. Mystisten kokemusten tulkinta elää ajassa.

Kirja korostaa hengellisen ohjauksen merkitystä.

Kirjoittaja Elina Grönlund on koulutukseltaan erikoissairaanhoitaja ja terveydenhuollon maisteri. Hän toimii kuolevan hoidon kouluttajana. Häneltä on ilmestynyt aiemmin teos Matkavalmisteluja ja opastajia: Elämän viimeisen vaiheen kokemukset.

Vahva lukusuositus

Tällaisille kirjoille, jotka koskettavat meitä kaikkia, soisi enemmän näkyvyyttä. Elina Grönlundin molemmat kirjat ovat upeita kokonaisuuksia. Hänen kirjoitustyyliinsä on helppo uppoutua.

Henkilöt tuntuvat eläviltä kirjan sivuilla. Kokemukset ovat puhuttelevia kaikessa rajuudessaankin. Mystiset kokemukset eivät ole välttämättä helppoja ja kepeitä, päinvastoin. Kärsimys kuuluu usein asiaan. Samoin kuin yksinäisyys.

Mystikoksi tuleminen ja mystikkona eläminen ei ole niinkään jännittävää, vaan useimmiten se on pelottavaa ja ei järjellä ymmärrettävää. Mystikon seuraajat kuitenkin tunnistavat jonkin itseään suuremman läsnäolon näissä kokemuksissa, vaikka ne joskus olisivat mielettömiä.

Tieteessä sivuutetut kokemukset

Mystiset kokemukset siirretään usein selittämättömien ja mielikuvituksellisten kokemusten laariin huolimatta siitä, että joskus näissä kokemuksissa kuten kuolinvuodekokemuksissa on faktaa fiktion sijaan. Kuoleva saattaa nähdä läheisensä, jonka kuolemasta hänelle ei ole kerrottu, tulevan vastaan sekä kertoa siitä hoitajalle tai saattojoukolle.

Katolisten pyhimysten kertomuksissa vilahtelevat henkiolennot, kuolleet ihmiset, joita saatetaan eteenpäin, "Valoon". Padre Pio näki luostarin pohjakerroksessa tuntemattoman miehen. Hän kysyi tältä, mitä asiaa. Mies oli kertomansa mukaan sielu kiirastulesta ja kertoi nimensä sekä kuolemastaan tulipalossa 1908.

Mies oli pyytänyt Pioa pitämään messun aamulla hänen sielunsa puolesta (sielunmessu), jotta hän pääsisi Taivaaseen. Pio kulki kuolleen miehen hengen kanssa kirkon pihaan, jossa tämä katosi. Arkistotiedoista selvisi, että hengen nimi ja kuolinpäivä sekä kuolintapa olivat oikein. Tämä kohtaaminen tapahtui kristillisessä kontekstissa.

Itse sain ainakin yllättyä monta kertaa kirjaa lukiessa siitä, kuinka moninaisia mystiset kokemukset ovat ja kuinka sielua puhutteleva kirja Seitsemän asuntoa ja kolme paimenta onkaan. Rakkaus voi olla ihmisessä Kristuksen kautta tai muutoin kuten meditaatiossa.

Lopuksi

Zen-meditaatiossa voi kokea eräänlaisen kuoleman. Kehosta poistumisen, Itsen katoamisen, Valon. Kaiken ymmärtäminen meditatiivisessa kokemuksessa ei ole järjellistä käsittämistä. Se on "kaiken" sisällyttämistä ymmärrykseensä. Näin sitä ainakin on kuvailtu.

Kirjan Seitsemän asuntoa ja kolme paimenta lopussa Elina Grönlund esittelee modernia mystiikkaa — tai vaikka se olisi ikivanhaa, niin se soveltuu myös meille.

Mukana ovat muun muassa retriitti kuten hiljaisuuden retriitti, zen-meditaatio kuten zazen ja mindfulness eli hyväksyvä tietoinen läsnäolo. Katolisten mystikoiden kohteellinen kontemplaatio vaihtui usein hiljentymiseksi, sanattomaksi syvämietiskelyksi ja myös mystisiksi kokemuksiksi.

Teologi Willigis Jäger (k. 2020) oli sitä mieltä, että mystiikalla ei ole ollut noin 200 vuoteen tilaa kristillisessä teologiassa. Teologit ovat pyrkineet järkeistämään uskonnon. Teologian halutaan noudattavan samoja tieteellisiä normeja kuin luonnontieteiden. Tämä käsitys on hänestä väärä. Mystiikka ei löydy järjen kautta, vaan tuntemamme tiedon tuolta puolen.

Kirjoittanut: Tea Holm, teologi.

Kansikuva: Seitsemän asuntoa ja kolme paimenta