Kirjailijan Blogi

— Tutkimustieto on pääomaa

Zenmestari Bodhidharman opetukset

Zenmestari Bodhidharman opetukset (Bodhidharma) kertoo mielen todellisuudesta. Buddhan mielestä. Sen mukaan mielemme ulkopuolelta ei löydy mitään.

Bodhidharma on Shaolin-mytologiassa buddahalaisen chán-koulukunnan perustaja (Japanissa ja länsimaissa zen). Hänet voi kohdata zen-temppeleistä ympäri maailmaa.

Käsillä oleva teos sisältää neljä opetuspuhetta, jotka perimätiedon mukaan ovat häneltä. Se tietää, mitä on Tien harjoittaminen ja miten käännetään katse sisimpään ilman rituaaleja.

Kirjassa on myös Bodhidharman elämäkerta. Tässä teoksessa on ikivanhaa viisautta, jota voi soveltaa vielä nykypäivänäkin. Sen on suomentanut Kiina-tutkija Tero Tähtinen.

Sukellus keskiajan Kiinaan

Tekstit, joita kirjassa on, ovat osa korkeakirjallista traditiota ja kertovat lukijalleen keskiajan Kiinan henkisestä ja kulttuurisesta maisemasta.

Se tunnetaan nykyään nimellä zen. Dharman harjoittajan on käännyttävä sisäänpäin ymmärtääkseen oman mielensä todellisen olemuksen.

Kirjaa voi lukea sieltä täältä, kontemplatiivisesti vähän kerrallaan tai kerralla ahmien. Se synnyttää lukijassaan havahtumisen ja sitä kautta omakohtaista pohdintaa sekä oivalluksia.

On vain avattava todelliset silmänsä ja katsottava.

Kiinan buddhalaisuus

Tao tai dao on keskeinen metafyysinen ja kosmologinen ilmaus kiinalaisessa aatehistoriassa, mutta sen suomentaminen tai ymmärrettäväksi tekeminen suomeksi on haastavaa.

Monet filosofiset koulukunnat ovat määritelleet sen milloin mitenkin. Tie syntyy kuljettaessa. Kyseessä ei ole (maan)tie, vaan prosessi, joka synnyttää tien.

Kirja on hyppy ihmisluontoon, buddhaluontoon. Ihmisen muuttumaton tosiolemus on tavoitettavissa. Bodhidharmasta se on luontonsa näkemistä, mikä on myös zenharjoituksen kulmakivi, päämäärä.

Valaistumispotentiaali on meissä buddhaluontomme perusteella. Ihmiset ovat eksyksissä, koska eivät tunne itseään ja tätä potentiaaliaan. Itäaasialaisen buddhalaisuuden ratkaisu, ihmissielun pelastus, on zen.

Johdannosta itse aiheeseen

Kirja sisältää Mitra Virtaperkon johdannon aiheeseen. Se on hyvä, sillä historialliskulttuurista taustaa vasten kirjan sanoma peilautuu vähemmän vääristyneesti. Bodhidharman myytti elää zenkeskusten seinillä.

Kirja Zenmestari Bodhiharman opetukset oikoo väärinkäsityksiä buddhalaisuudesta ja kertoo muun muassa sen, mitä buddhapatsaan hienovarainen hymy merkitsee ja miksi Bodhidharma ei hymyile piiroksissa.

Kyse on zenin perustajahahmosta, ja jos seuraa arjessaan zeniä, on antoisaa perehtyä tähän kirjaan. Historia taustoittaa, tuo kaivattua perspektiiviä.

Teoksessa on zenin henki, elävänä ja vahvana kuin siltana menneisyyteen. Siltoja ei ole poltettu takana. Ne on rakennettu yhä uudestaan — kuten zenkin.

"Buddha sanoi, että ihmiset ovat väärien käsitysten vallassa. Tämän vuoksi he synnyttävät karmaa ja vajoavat syntymän ja kuoleman virran syvyyksiin. Ja kun he yrittävät päästä pois, he vajoavat vain entistä syvemmälle. Tämä johtuu siitä, etteivät he ole nähneet omaa luontoaan. Jos ihmiset eivät olisi eksyksissä, miksi he kysyisivät jostakin sellaisesta, mikä on suoraan heidän edessään?" s. 63—64

Kirjoittanut: Tea Holm

Esittelyteksti

Zenmestari Bodhidharman opetukset on yksi itäaasialaisen filosofian klassikoista. Teos sisältää neljä "saarnaa", jotka Intiasta 400-luvun lopulla Kiinaan matkustanut Bodhidharma-niminen munkki piti. Häntä pidetään zenkoulukunnan perustajana.

Teos tarjoaa kosketuksen zeniläisyyden alkuperäisille historiallisille juurille. Se vastaa kasvavaan kiinnostukseen, jota Suomessa - kuten muissakin länsimaissa - tunnetaan zenbuddhalaisuutta kohtaan.

Varsinaisten käännöstekstien lisäksi kirja sisältää kaksi laajaa esipuhetta, Bodhidharman lyhyen elämäkerran, Bodhidharman jälkeen tulleita zensukupolvia kartoittavan jälkisanan sekä käännöksiä Bodhidharman oppilaiden kirjoittamista teksteistä.

Tero Tähtinen (s.1978) on tamperelainen kirjailija, suomentaja, kirjallisuudentutkija ja maailmanmatkaaja. Hän on aiemmin suomentanut mm. Pang Yunin teoksen Noudan vettä ja kannan polttopuita, Lu Xunin runoteoksen Villiruohoa, runokokoelman Hiljaiset vuoret, kirkas kuu sekä Gary Snyderin teoksen Erämaan opetus.

Katso saatavuus Adlibriksesta.

Buddhaluonto on/merkitsee sisäistä rauhaa. Kuva: Pixabay (Buddha)