Kirjailijan Blogi — Tieto on pääomaa

Kirja-arviot ja kirjailijaelämää

Hyvän hengityksen anatomiaa metsästämässä

"Hengitys muuttaa kehon kemiaa. Se muuttaa prosesseja, joita kutsumme hormonaalisiksi, neuromotorisiksi ja psyykkisiksi. Se muuttaa kokonaisuutta, jota kutsumme ihmiseksi."

Malla Rautaparta

🌬️ Hyvän hengityksen anatomia on käänteentekevä kirja. Se avaa uusia näkemyksiä niinkin tavalliselta tuntuvaan asiaan kuin hengittäminen.

Pelkästään tietoiseksi tuleminen omasta hengityksestä tuo uudenlaista syvyyttä olemassaoloon. Meditaatio- ja joogaharjoituksessa hengitykseen keskittyminen voi tuntua hitaalta ja tylsältä, vaikka hengitys on avain kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin.

Kirjan loppuosan kuvitukset ja harjoitukset auttavat alkuun, vaikkakin vaativimmat hengitysharjoitukset tehdään vain ammattilaisen ohjauksessa.

Malla Rautaparta on joogaopettaja, neurologian fysioterapeutti ja kulttuuriantropologi sekä Manipura-joogastudion perustaja. Hän on tutkinut kehollisuutta ja kehomeditaatiota sekä hyvää hengitystä.

Silmiä avaavaa on se, että miten monimuotoinen asia hengitys onkaan. Miten moneen asiaan se vaikuttaakaan? Ja kuinka hengitys voi olla oikeanlaista tai paradoksaalista. Jos ei saa tuloksia fysioterapiasta, kuntosalilta tai jumpasta, voi seuraavaksi kysyä itseltään, hengitänkö oikein. Ja ennen kaikkea: Muistanko hengittää?

Miksi hengitykseen keskittyminen on tärkeää?

Hengittää voi oikein tai väärin, rajoitetusti tai vapaasti. Hengitystä rajoittavat muun muassa hyperventilaatio, kivut, hengityslihasten heikkous, epäpuhdas ilma ja tupakointi sekä astma.

Hengittäminen avautuu teoksessa Hyvän hengityksen anatomia taidoksi. Hengittämisen taito on opittavissa. Kirja kertoo, kuinka lukija tekee tilaa hyvälle hengitykselle omassa elämässään ja kropassaan.

Hengitysharjoitukset ja kehoa avaavat liikkeet ovat nautinnollisia ja hetkeen pysäyttäviä. Selkä- ja niskanikamissa voi naksua, ja jumit voivat avautua yksinkertaisin mutta tehokkain venytyksin. Samalla hengitys alkaa kulkea vaivattomasti.

Paradoksaalinen hengitys saattaa johtua pallean heikkoudesta. Pinnallinen hengitys voi olla myös stressiperäistä. Kun fysiologiset seikat on otettu huomioon, niin voi keskittyä henkiseen olemuspuoleensa.

💨 Tämä kirja ei sovi vain kirjahyllyyn, vaan myös treenikassiin ja joogasalille, sekä yöpöydälle muistuttamaan siitä, minkälaisia ihmeitä hengittämisellä voi tehdä ja kuinka keskeytynyt uni napataan kiinni. Ihmisten omakohtaiset kokemukset syventävät lukukokemusta.

— Tea Holm

Esittelyteksti

Anna ajatus hengityksellesi. Alati mukana kulkeva elämää rytmittävä voimavara jää usein arjessa huomioimatta. Malla Rautaparta on teoksellaan Hyvän hengityksen anatomia kutsunut meidät kaikki antamaan tietoisesti tilaa kehoa ja mieltä tervehdyttävälle hengitykselle.

Luettuasi kirjan ymmärrät miten hengityselimisto ja hengityksen aikaansaavat lihakset toimivat, kuinka ottaa koko keho mukaan hengittämiseen ja miten hyvää hengittämistä voi harjoitella. Rautaparta kertoo kirjassaan myös hengitystä säätelevistä ja rajoittavista tekijöistä sekä hengittämämme ilman laadun merkityksestä.

Malla on joogaopettaja, neurologian fysioterapeutti, kulttuuriantropologi, tietokirjailija ja Manipura-joogastudion perustaja. Hän on kehittänyt ja ohjannut raskausjoogaa yli 20 vuoden ajan. Malla tutkii kehollisuutta mm. joogaopettaja Vanda Scaravellin ja buddhalaisen kehomeditaatio-opettajan Will Johnsonin viitoittamilla poluilla.

Lue lisää Basam Booksin sivulta.

🔖 Teos sopii erinomaisesti myös pukinkontiin.

Kansikuva: Hyvän hengityksen anatomia