Kuva: Enrique Meseguer

Suomen Aavemetsästäjät on toimiva kokonaisuus

Mika Nikkilä on rekkakuski, perheenisä ja aavemetsästäjä. Hänen kirjansa Suomen Aavemetsästäjät (2019) on kuin jännitysromaani, samalla kun se on tietokirja siinä mielessä, että se on todella tapahtunut.

Tämän kirjan myötä varmaa on vain unettomuus. Ainakin itse pyörin sängyssä ahdistuneena ja jännittyneenä lukukokemuksesta, vaikka olenkin tutkinut ns. henkimaailman asioita viitisentoista vuotta. Tosin uskontotieteilijänä ja usein kirjoista.

Valot päällä nukkuminen kertoo jo jotakin siitä, mikä on tämän kirjan jäätävä sisältö. Se ei nosta niskavilloja pystyyn vain henkimaailman asioilla vaan myös historiallisten paikkojen tosiasiallisilla tapahtumilla, kuten tragedioilla.

Suggestion ja sen odotusten osuudesta

Totta kai, kun tämäntyyppiseen kirjaan tarttuu, niin odotukset "henkimaailman läsnäolosta" ovat käsin kosketeltavia. Suggestio ohjaa lukukokemusta: tietysti aaveet ilmestyvät ja kommunikoivat Ghost Boxin kautta. Jännittävä tunnelma välittyy lukijalle kautta koko kirjan, eikä sitä haluaisi laskea käsistään.

Itse en halunnut valvoa aamuyölle, vaan luin kirjan peräkkäisinä päivinä. Se todella piti otteessaan jäätävällä tarinoinnillaan. Kirjassa Suomen Aavemetsästäjät on aineistoa, joka linkittyy niin kansanperinteeseen kuin uskontotieteeseen, niin jännityskirjallisuuteen kuin fantasiakirjallisuuteen, niin Suomen historiaan kuin rikoshistoriaan.

Omakohtaisia kokemuksia ja hyytäviä tarinoita täynnä oleva kirja saa minutkin mietteliääksi. Mutta on henkimaailman olemassaolo todistettu? Mitä se voisi olla? Kirjassa nimittäin mainitaan myös demonit.

Ikkuna, josta ei mitään näkisi

Kyseessä on kuin ikkuna, jossa pääsee kurkistamaan toisenlaiseen todellisuuteen, kuin mihin on tottunut. Mika ja Markus Nikkilä, Haamuveljiksikin ristityt veljekset, kuljettavat lukijan jonkin pimeän ja pelottavan sekä mahdollisesti myös yliluonnollisen äärelle.

Tästä ikkunasta näkee maailmaan, jonka olemassaoloa epäilee ja toivoo viimeiseen saakka. Tulee melkein mieli kokea itse, mutta tätä innostusta hidastavat kauhukertomukset henkien kosketuksista ja suoranaisista päällekäymisistä sekä harvinaisen vihaisista vastauksista.

"Poistu!"-käskyt jäävät kummittelemaan mieleen. Miksi tutkijat eivät ole tervetulleita? Miksi henget itse eivät halua todistaa omasta kuolemattomuudestaan? Monesti he eivät myönnä tai tiedä olevansa kuolleita.

Analyysin osuus jäi mietityttämään minua

Kerta toisensa jälkeen kuin kiväärin piipusta jännitystarina ampuu yli ja imaisee lukijan mukaansa. Se johdattelee inhimillisen kokemusmaailman ja yleisen yliluonnollisen kokemusmaailman äärelle saaden leuat loksahtamaan auki myös mukana olleilta toimittajilta.

Kirjan Mielen rajoilla (toim. Marja-Liisa Honkasalo ja Kaarina Koski) mukaan kummat kokemukset ovat yhtä yleisiä kuin sydämen rytmihäiriöt. Niitä ei siis pidä hävetä eikä pelätä, vaikka ne tosilta tuntuisivatkin ja omalle kohdalle osuisivatkin.

Olisin tutkijana kaivannut lisäanalyysia siitä, mikä on ns. kummittelun mekanismi. Oletetun henkimaailman häirintä on käsitettävissä tapauksissa, joissa jo elämänsä aikana häiriintynyt ihminen haluaa tehdä itsensä näkyväksi ja tiettäväksi. Entä, kun kyseessä on oma mummo?

Tiede ja aavejahti ne yhteen soppii?

Haamuveljet jäävät mietityttämään tutkijaa. Olen kirjoittanut spiritualismia käsittelevän tietoteoksen Perhosvaikutus: Kuinka spiritualismin siivenisku muutti maailmaa. Pohdin, miten eri tavalla spiritualismi lähestyy tätä aihetta. Siinäkin käytäntö ja ns. ensikäden tieto edeltävät teoriaa, mutta meediotoiminta on luonteeltaan toisenlaista.

Mieleeni nousee uusia kysymyksiä ilman suoraviivaisia vastauksia oletetusta henkimaailmasta. Miksi teatterinjohtaja Hellin Auvinen-Salmi viipyilee yhä Valkeakosken kaupunginteatterissa? Hän esiintyy nyt aaveena Aavemetsästäjien YouTube-videolla "Valkeakosken Kaupunginteatterin tutkinta".

Missä ovat (spiritualismin) hyvät henget? Vai eikö heitä ole jäänyt harhailemaan maan päälle? Löytyisikö heitä kirkoista tai Suomen Spiritualistisesta Seurasta? Ainakin kylmyyden tunnetta aiheuttanut hautajaissaattue on tavattu eräästä kirkosta kirjan Suomen Aavemetsästäjät mukaan.

Jos ja kun kirja herättää keskustelua ja saa esittämään uusia kysymyksiä elämän luonteesta, niin se on erittäin tervetullut.

Esittelyteksti

Oletko sinä kohdannut yliluonnollisia ilmiöitä? Olet tai et, tämä kirja saattaa muuttaa täysin käsityksesi elämästä kuoleman jälkeen. Haluatko tietää mitä tapahtui esimerkiksi Lapinlahden vanhassa mielisairaalassa tai Kytäjän kartanossa?

Kirjan mukana pääset niiden ohella myös Hämeen linnan, Hatanpään kartanon ja yli kahdenkymmenen muun paikan tapahtumiin ilman, että joudut itse kokemaan paikan päällä sitä jännitystä ja kauhua, joka kirjassa hyvin nousee esiin. Luettuasi kirjan tiedät käytännönläheisesti, millaista on suomalaisen aavetutkijan elämä.

Kirjan on kirjoittanut valkeakoskelainen rajatiedon tutkija Mika Nikkilä. Hän toimii päätutkijana Paranormal Investigations Group Finland -tutkimusryhmässä. Nikkilän motto on ”jos sinulla on sydämessäsi jokin asia, niin tee sitä”, ja se näkyy myös hänen hyvin ihmisläheisessä tavassaan kertoa asioista turhia kiertelemättä.

Lue lisää Suomen aavemetsästäjät -kirjasta.

Kirja Suomen Aavemetsästäjät, kansikuva. Kustantaja: Basam Books