Kirjailijan Blogi — Tieto on pääomaa

Kirja-arviot ja kirjailijaelämää

Kirja Kuinka tiikeri kesytetään – tiibetinbuddhalaista elämänviisautta kannesta kanteen

"On oikein hyvä, jos voit auttaa muita, mutta ellet voi, älä ainakaan vahingoita heitä."

– Dalai-Lama

Rinpoche Akong Tulku (k. 2013) oli oman kulttuuris-uskonnollisen perinteensä mukaan tulku eli jälleensyntynyt buddhalainen opettaja ja valaistunut henkilö. Hän oli myös tiibetinbuddhalaisen Karma Kagyu -koulukunnan meditaatiomestari, tiibetiläisen lääketieteen tohtori ja toinen Samye Lingin perustajista.

KÄYTÄNNÖN HARJOITUKSIA KYPSEMPÄÄN MIELEEN

Kirja Kuinka tiikeri kesytetään: käytännön harjoituksia kypsempään mieleen on Rinpoche Akong Tulkun käsialaa. Kirjan kääntäjinä ovat toimineet Ani Sherab ja Tuula Styrman. Sen on kustantanut Basam Books.

Mitä minun on tehtävä, jotta tulisin onnelliseksi? Buddhalaisessa ajattelussa kärsimys on itsekkyyden seurausta. Kun itsekkyys vähenee, kärsimys vähenee.

Kirjan alussa kirjoittaja esittelee buddhalaisen näkemyksen ja selostaa, miten sen periaatteita voi soveltaa arkielämään. Kuka tahansa voi seurata tätä polkua. Buddhalainen ei tarvitse olla, koska sekä kärsimys että onnellisuus ovat kaikkien ihmisten peruskokemuksia.

Kirjassa on myös mietiskelyharjoituksia, joiden tarkoitus on antaa perusta itsetuntemukselle. Siitä seuraa tasapainoisempi mieli. Harjoitukset on laadittu yhteistyössä muutamien länsimaisten psykoterapeuttien kanssa. Se on testattu terapiaryhmissä Samye Lingissä, Skotlannissa. Kyseessä on vanhin länsimainen tiibetinbuddhalainen keskus.

BUDDHALAISUUS EI OLE VAIN MIETISKELYÄ

Kyse ei ole meditaatiosta päivät pitkät. Kyse on myös teoista eli opeista, joita voidaan soveltaa arjessa. Kirja ja sen harjoitukset sekä näkemykset ovat kuin peili, joka peilaa takaisin paitsi länsimaista yhteiskuntaa, myös sen jokaista jäsentä.

Kuinka tiikeri kesytetään on kirja, joka peilaa ihmistä, joka ei ole vielä saanut etäisyyttä itseensä ja elämäänsä. Se asettuu peiliksi, johon on pakko katsoa, jos haluaa tulla onnellisemmaksi.

Mutta onnelliseksi ei tulla vain mietiskelemällä tai peiliin katsomalla. Onnellisuus edellyttää työtä ja uusia ajatus- ja toimintatapoja. Se edellyttää oikeaa mieltä ja oikeita tekoja.

Tiibetinbuddhalaisuus ei pakene todellisuutta. Se opettaa kohtaamaan sen ja elämään sen kanssa. Se opettaa elämään myös itsensä kanssa. Kyse on kypsemmästä mielestä ja sitä kautta kypsemmästä elämästä.

MUTTA ENHÄN MINÄ OLE ITSEKÄS

Emme ehkä ajattele, että olemme itsekkäitä. Miksi sitten kärsimme, jos kerran kärsimys johtuu itsekkyydestä? Miksi emme ole onnellisia tai ainakaan niin onnellisia kuin mitä voisimme olla? Syytämme helposti muita ihmisiä ja olosuhteita – itsessämme tai itsekkyydessämme emme halua nähdä mitään vikaa tai parantamisen varaa.

Buddhalainen terapia on yksi tapa lähestyä ongelmaa nimeltä "minun oma henkilökohtainen elämäni". (Äidinkielenopettajani varoitti tästä ilmaisusta, mutta olen sitä mieltä, että kun nämä sanat laitetaan peräkkäin, niin ne korostavat sitä, mitä haluan sanoa.) Itsekkyys ei lähde pois kuin oppimalla siitä pois. Se taas tapahtuu arjessa.

Siksi pelkkä mietiskely ei riitä. Stressi on kohdattavissa myös buddhalaisin keinoin. Se voi olla kokeilemisen arvoista!

MYÖTÄTUNTOHARJOITUKSIA TARA ROKPAN TAPAAN

Kirjassa Kuinka tiikeri kesytetään buddhalainen psykologia yhdistetään länsimaiseen terapeuttiseen menettelyyn, mistä seuraa kuvaus siitä, miten mieli toimii. Kaikkia harjoituksia voi itse kokeilla. Oman elämäntarinansa voi tulkita uudestaan.

Tiibetinbuddhalainen terapia sisältää myötätuntoharjoituksia itseä ja toisia kohtaan. Se on ikivanhaa viisausperinnettä, johon voi nojautua ja joka ei petä heti ensimmäisen haasteen tullessa vastaan. Tara Rokpa -terapiaa, jonka perustana on myötätunto itseä ja toisia kohtaan, on harjoitettu Suomessa jo vuodesta 2002.

Kirjaa voi käyttää käsikirjana – sitä voivat hyödyntää niin terapeutit kuin työelämässä stressaajat. Hyvä elämä edellyttää säännöllistä harjoittelua; muuten luisumme liian helposti vanhoihin ajatus- ja käytöstapoihimme. Harjoitukset ovat kehomieliharjoituksia, jolloin uusi oppi jää istumaan meihin – sekä mieleemme että kehoomme.

MIELEN HARJOITTAMISEN MENETELMÄT TERAPIAMUOTOINA

Harjoitukset auttavat luomaan tilan, jossa voimme ymmärtää vaikeita tilanteita. Meditaatiot auttavat vapautumaan ehdottomista mielipiteistä. Elämä ja sen ihmissuhteet opettavat meille kärsivällisyyttä. On osattava laittaa jäitä hattuun. Mielen harjoittamisen menetelmät voidaan mieltää terapiana, joka pyrkii terapeuttiseen lopputulokseen.

Niin sanottu tietoinen terapia voi toimia tilanteissa, joissa kohtaamme haasteita. Kyse ei ole sairaudesta ja sen parantamisesta. Mietiskely voi hyödyttää kaikkea elämää. Harjoitukset lupaavat korvata niihin käytetyn ajan, vaikka ihminen olisikin kiireinen. Niiden tekeminen on erilaista eri kerroilla.

Meditaatio kannattaa ja kannattelee meitä. Harjoitukset ovat hyvin henkisiä. Jotain samanhenkistä on tullut vastaan uushenkisissä yhteyksissä. Se, sopiiko se lukijalle, on hänen oma asiansa. Joka tapauksessa uusi ja vanha maailma kohtaavat tässä teoksessa.

😌

Esimerkki harjoituksesta Valkoinen valojuova:

Keskity valkoiseen valojuovaan. Välkehtivä, timantinkirkas, valkoinen valo menee sisään kehoosi otsan keskipisteestä ja kiertää vapaasti kehosi läpi tuoden kaikenkattavan myötätunnon parantavaa vaikutusta. Valon voit ajatella menevän sisääsi myös hengityksessäsi. Miten tahansa valon näetkään, niin tunne, kuinka kaikki tuska, sairaus ja jännitys sulavat pois helmiäishohteisen, valkoisen valon kiertäessä vapaasti. Tunnet koko kehosi puhdistuneen ja muuttuneen läpikuultavaksi. Tunne itsesi omassa kehossasi ja tule tietoiseksi tunteistasi. (Jatkuu...)

Lue lisää kirjasta Kuinka tiikeri kesytetään.